Norgesturen 2018 - Landsdelslejren

Jeg havde pakket tasken et godt stykke tid i forvejen, jeg havde glædet mig meget. Nu var det nu. Jeg skulle endelig til Norge med FDF for første gang. Det var hele landsdelen, der skulle afsted.

En mørk og kold søndag kl. 5:00, i slutningen af juli, stod hele madhold 4 klar på Megasyds parkeringsplads. Væbnere, seniorvæbnere, seniorer og ledere fra Tranbjerg, Beder- Malling og Solbjerg. Der var nye ansigter og gode gensyn med de andre kredse. Eftersom der kom flere, steg stemning, og trods trætheden var humøret på sit højeste, alle havde glædet sig og ventet spændt.

Godt en halv time senere var der blevet sagt farvel til forældrene, der nu sendte deres børn til Norge. Bussen trillede ligeså stille ud af Aarhus og var nu rigtigt på vej. Meget få minutter senere kunne man næsten høre en knappenål falde til jorden, de fleste var allerede faldet i søvn. Turen til Norge var kort med få pauser, en god sejltur og en lang lur. Om aftenen sad alle 349 deltagere ved søens bred og der blev budt velkommen til en spændende uge fyldt med oplevelser og nye venskaber.

Første dag i Norge var vi i Rjukan, en hyggelig by midt i fjeldet. Dagen startede ud med et byløb, hvor vi havde mulighed for at udforske byen i vores helt eget tempo. Da vi havde spist frokost, kom vi til dagens højdepunkt. Vemork! Et tungvandsmuseum, der fortæller historien om Norges modstand mod tyskernes ønske om atombomber. Det var nemlig lige her, hvor vi stod, det havde foregået for mange år siden.

Fyldt med ny viden drog vi tilbage til lejren for at spise aftensmad og være med til lejrbål. Lejrbålet bestod af konkurrencer, sketchs og historier fra den første del af turen. Der blev leet og sunget så man kunne høre det helt oppe i fjeldet, stemningen var fyldt med liv. Bedre kunne det ikke blive på sådan en skøn sommeraften.

Tirsdag morgen blev madhold 4 vækket med fødselsdagssang og flag. En af deltagerne fra Solbjerg fyldte år. Efter en god portion kold havregrød kørte busserne mod Gaustatoppen. I bussen var der også fødselsdagssang, da hele 4 deltagere fra aktivitetsholdet skulle fejres. Ruten mod toppen var lang og hård. Med lidt forstuvede ankler og trætte ben nåede vi toppen, de fleste af os. Det var det hele værd. De dyreste vafler på toppen og en stor kop varm kakao. Desværre kunne man ikke se noget, eller komme helt ud på spidsen, da vejret var alt for koldt, vådt og overskyet.

Solen skinnede hen over lejren onsdag morgen, de fleste var på vej afsted, men ikke os. Vi havde været afsted de to første dage. Nu havde vi en dag med afslapning og hygge. Vi sov længe og spillede kort i løbet af formiddagen. Hen mod eftermiddagen tog vi ud på små løb, for at udforske området. Der var god mulighed for at bade i den lækre sø, og nogle valgte at prøve kræfter med et primitivt escape room.

Blod, sved, tårer og regn er de fire ord, der beskriver torsdagen bedst. Vi var på lejrområdet, men kæmpede mod resten af landsdelen. Sammenholdet blev styrket i Aarhus syd netværket, mens vi kæmpede hårdt mod de andre kredse fra landsdelen. Vi var ved forskellige poster for at samle mad ind. Vi skulle synge og skrive sange, tie stille i præcis 2 min., der skulle leges gemmeleg og en masse andre rigtige FDF-lege. Hele dagen var fyldt med energi og højt humør.

Kl. 5 fredag morgen var der endnu engang skøn sang fra lederne, også denne gang var det Solbjerg, der havde medbragt fødselaren. Vi fik tid til fejring og pakning af tasker. Derefter skulle vi på fjeldtur. Fjeldturen startede godt ud med en ordentlig regnbyge og vejret skiftede meget mellem vådt og tørt det næste døgn. Når der var vådt, var der meget vådt, når der var tørt, var der meget varmt. Vi gik i skiftende temperatur, men humøret var altid i top. Hurtigt kunne man mærke at fællesskabet blev styrket, og vi snakkede sammen på kryds og tværs. Vi gik op og ned ad bjerge, igennem og over vandløb. Nogle faldt i vandløbet, og måtte gå med våde støvler resten af turen. Sultne, våde og nogle med forstuvede ankler nåede vi halvvejs og slog lejr. Til aftensmad var der noget får enhver smag pulver kartoffelmos, pulver jægergryde, grønne linser på dåse og bulgursalat. Efter aftensmaden og den hurtige opvask, var det en tissetur bag den store sten, og så ellers bare ned i posen.

Lørdag morgen kunne vi sove længe, nogle af os sov ca. 12 tiltrængte timer. Nedpakning af telte, havregrød med kakaopulver (kan varmt anbefales), på med vandrestøvlerne og eventyret fortsætter. Det tog ingen tid at komme hen til Krossobanen, den minder om en skilift, og skulle få os det sidste stykke ned. Ventetiden var lang, men vi kunne komme på et rigtigt toilet, ellers lå vi bare i en stor bunke på jorden og nød solen.

Endelig tilbage i lejren fik vi hotdogs. Efter aftensmaden blev hele lejren samlet for sidste gang til et afsluttende lejrbål. De sidste konkurrencer, de sidste highlights og de sidste sange blev sunget.

Dagen var nu kommet, hvor vi skulle hjem. Turen på færgen var forfærdelig, en god håndfuld deltagere fik det dårligt og måtte ligge sig på gulvet og sove. Færgen gyngede som om bølgerne var ligeså høje som skyskraberne i New York. En trist og stille stemning prægede hele turen hjem i bussen, mange sov, fik snakket de sidste snakke, spillet kort, spist det sidste norske rugbrød. Trods stemningen, tror jeg, alle inderst inde glædede sig til at komme hjem og sove ud, og få nydt de sidste dage af ferien.

Se flere billeder fra Norgesturen ved at klikke lige under her!